Friday 22 July 2011

Tempah blazer, Sungai Seremban, Mooting, LRM, Seluar Tinggi, Groupmate Dan ...


Baru nak tempah blazer? Hurm, sepatutnya aku dah ada blazer sendiri waktu awal-awal semester lepas lagi. Namun, apakan dayaku ini aduhai, aku tak sempat nak tempah awal-awal lantaran kesibukan diri yang melanda. Busy lah sangat!! Haha. Nak beli terus? Hurm, jangan berangan lah. Aku ni dari jenis badan yang tak besar. Nak kata orang kerdil tu tipulah. Haha. Cuma memang aku ni size kecik lah. Nak beli baju pun susah sebab size baju mesti nak yang size S or SX. Ha, selalunya, size SX kena bayar mahal sikit kalau tempah print tee sebab size XS tu macam custom made. Aku tak tau la betul ke or aku kena tipu. Haha. Diorang cakap, size standart cuma size S, M, L, XL dengan XXL je. XS dengan XXXL memang bukan size standart, so kena custom made. Therefore, kena bayar lebih.

Last semester, semua kawan-kawan aku dah ada blazer sendiri sebab nak pergi majlis makan malam dining and etiquate yang sangatlah kena makan dengan bersopan dengan sudu, garfu dengan pisau. Kalau tak makan dengan sopan, kena bamboo dengan ketua program BLS and mesti batch aku kena kutuk gila-gila dan menjadi subjek matter untuk dikeji oleh pensyarah-pensyarah fakulti undang-undang punyalah. Haha. So, waktu tu kenalah berdrama berlakon makan dengan penuh tertib dan etika. Aku rasa kalau compare dengan Dumbledore, memang Dumbledore makan lagi gelojoh dan tak beretika aku rasa. Haha. So, time tu semualah bergaya sakan dengan blazer and suit memasing, aku je yang pinjam blazer orang lain. Hoh, sadisnya. Haha.

Hasil lepas makan, makin tough. Haha.


Sebut pasal blazer pinjam tu, adoh!! Aku dah lah terhilangkan blazer tu. Cerita dia macam ni. Aku pinjam blazer tu lepas tu aku sangkut pakai hanger dekat hujung katil aku. Lokasi blazer aku tu macam susah sikit nak nampak sebab terlindung dengan besi katil. Masa last day aku nak clearkan semua barang aku dalam bilik tu, aku terlupa nak angkut sekali dengan blazer tu. Esoknya, aku tengok, blazer tu dah takde. Haih!! Roommate aku semua dah balik dah time tu. Hurm, kena ganti lah nampaknya blazer tu. Nasib baik RM250 je. Adoh, rugi duit PTPTN aku. Duit rakyat tu!! Haish!! Patutnya duit tu boleh jugak beli buku ke ape kan. Ceceyh. Haha.

So, cuti ni, dan hari ini adalah harinya, aku pergi tempah blazer dekat kedai Pacific. Kedai ni kedai kecik je, bukannya kedai yang grand pun. Kedai dia dekat tepi sungai yang dekat dengan Terminal One Seremban. Nak kata sungai pun segan jugak sebab bau dia busuk je. Aduh Majlis Perbandaran Seremban, tolonglah bersihkan sikit sungai tu. Dahlah buat pasar malam tepi sungai tu, memang orang Malaysia ni buang plastic burger,cawan semua dalam tu je lah.

Kedai Pacific ni aku selalu tempah seluar sekolah. Aku bukan gedik tempah seluar sebab aku banyak duit (obviously tak, aku hanyalah rakyat marhaen)tapi seluar sekolah aku, seluar putih. So, susah nak beli dekat kedai biasa sebab kedai biasa banyak jual seluar sekolah menengah yang hijau tu je. So, tempahlah kat kedai tu. So, tu yang dah biasa kat situ. Kedai ni, ada apek tua gigih tu seorang tu je yang jaga. Dialah yang amik sukat and tentukan harga semua. So, sebab dah biasa, harga sepatutnya RM450 untuk sepasang blazer, tapi dapat kurang jadi RM 400. Hurm, Alhamdulillah...

Mengikut pengalaman aku dengan kedai ni, selalunya, seluar yang aku tempah dekat dia ni, cepat ketat dekat bahagian pinggang. Salah siapa? Haha. Salah akulah kot. Masa fitting, kurus, lepas siap, badan naik. So, pinggang ketat. Sesak jugaklah menahan nafas. So, this time memang kena pesan siap-siap, suruh apek tu buat besar sikit dekat pinggang. Tapi, mungkin apek tu jugak yang salah faham. Sebab, aku rasa, mesti dia bajet aku pakai seluar atas pusat. Padehal, aku memang confirmlah pakai bawah pusat sebab memang buruk weh kalau tuck in baju pastu seluar tu atas pusat. Owh, hodoh!! So, kalau atas pusat, memanglah kecik, kalau bawah pusat, diameter memang lagi besarlahkan. Hurm, ntahlah.Tengok jelah nanti. Mintak-mintaklah muat. Haha.

(Takkan aku nak pakai seluar macam ni weh. Haha)

So, lepas ni, blazer tu bolehlah pakai untuk next semester. Especially untuk kelas subjek mooting. Ape itu mooting? Kelas mooting tu ialah satu kelas dimana korang akan diberikan satu kes, lepas tu korang kena cari and settle kan kes tu. Kes yang diberikan tu, kes rayuan. Bukan kes yang kena mula-mula sekali, yang kena panggil saksi bagai macam dalam mock trial. So, kena argue based on facts of the law, bukan facts of the case. Kena buat research, lepas tu kena present dekat hakim. Hakim untuk kelas ni, pensyarah yang ajar tu je. Lepas tu, yang ni tak sure, tapi, aku rasa, setiap group ada 3-4 orang. Kiranya, satu group ni, satu firm. So, kena lawan dengan group lagi satu. Or in other word, kena lawan firm lagi satu. Siapa yang dapat present lagi bagus, dia dapat markah lebih lah, tapi rasanya penialaian based on individual bukan based on group. Huhu. So, masa tu kena pakai black and white. So, haruslah pakai blazer kan. Ha..

Hopefully, next semester, aku dengan kawan-kawan aku dapat study dengan lebih elok sebab subject makin lama makin tough. Plus, aku sangat concern sekarang ni pasal subjek Law Research Method dengan Mooting sebab subjek ni kena cari group member. Group members ni pulak mesti yang memang fully committed dengan kerja. Kalau macam Law Research Method, kena rajin cari maklumat, bukak law reports, pergi library UiTM dengan library UM, kena buat interview lagi. Kalau mooting pulak, kena buat research yang gila-gila jugak untuk siapkan “bundle”. Bundle ni macam satu dokumen yang ko bawak masa mooting untuk bagi judge baca. Dekat situlah segala points and arguement. Selalunya,ukuran tebal yang standart, adalah dalam 10 centimetre untuk satu bundle and mesti well prepared untuk present your case. So, pemilihan ahlil kumpulan sangat penting. Aku tak taulah apa pendapat orang tentang prestatsi aku selama aku buat assignment masa belajar kat university ni. Yang aku tau, aku dah memang give effort and well committed untuk buat assignment. Tapi tu aku katalahkan, bukan orang lain kata. Nanti aku syok sendiri pulak. Haha.

Apa-apa pun selamat mengahadapi semester ke 4 untuk Bachelor in Legal Studies kawan-kawan!! (Aku ni bercakap macam esok dah nak start semester baru tau. Haha)




Gambar LWB03E lepas paper criminal yang bajet last paper, so konon dah merdeka. Haha

9 comments:

IMANSHAH said...

pinjam saya punye..ngehngeh

.atiqaturn. said...

hadi, kau buat aku cuak nak naik sem baru.
takutnya.
T.T

- abdul hadi abdul muti - said...

IMANSHAH

confirm labuh!! haha

- abdul hadi abdul muti - said...

.atiqaturn.

haha.semua rasa macam tu tapi masing-masing ok je.=)

u r so mean! said...

adi..kita serupa.kita serupa..(jom nyanyi lagu Headwind sama2)
hahaha..aku tekad sblm ni nak kuruskan badan sikit weh sblm tempah blazer tu tp yg ado!ternak lemak je keje tetap aku skang.

RUSTIC STYLE said...

Beautiful picture!

Unknown said...

Pm location...nk g tempah blazer

syshed said...

replica bags pakistan replica bags wholesale mumbai 7a replica bags meaning

Unknown said...

r6u71q3q70 d6t06c5i43 c3k75f4m30 c0r81m5t19 e6h76i8n53 d8j55q3y25

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...