Saturday, 8 January 2011

Ikhlas vs Roda Kehidupan


Secara mudahnya, ikhlas tu maksud nye tak mengharap apa-apa balasan. Contoh ayat, " takpe, amik je lah buah ni, aku ikhlas nak bagi ko.."

Roda kehidupan pulak, alah, ayat klise tu. Hidup ni bagaikan roda, kejap kita di atas, kejap kite kat bawah.

Hurm, aku tibe-tibe je, mase bukak peti ais nak amik jamtu batu, aku terpikir. Kalau nak tolong orang lain, tapi setakat ko berpegang pade pepatah hidup bagaikan roda, kejap kat atas, kejap kat bawah, baik tak payah tolong. Nampak sengat nak mengharapkan balasan daripade pertolongan yang dah diberikan. Mane perginye keikhlasan ko nak tolong orang tu?

Jadi, kesimpulannye, nak tolong orang tu, kene ikhlas. Jangan fikir hari ni die susah ke, hari ni die senang ke, hari ni kite senang ke atau hari ni kite susah. Kalau asyik pikir macam tu, tak ikhlas namenye.

2 comments:

nub said...

hahaha..tolong org skali pastu hope kita susa byk2 kali..hahaha

- abdul hadi abdul muti - said...

haha.tu malas nak usehe namenye tu.huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...