Saturday 15 January 2011

Nasi, Kicap, Kuah, Mak





(Caption gambar, dari kiri : Nasi, Kicap, Kuah, Mak)

Aku tak ingat hari ape, tapi minggu ni jugak la rasenye. Aku pergi kafe dengan si Z sebab lepas kecewe nak jumpe Dr. Baharin, nakt tanye pasal paperwork dah lulus ke belum. Hampe, Dr. baharin takde. So, perut pon lapor bebenor. Pergi la kafe kat Cempake tu.

Memandangkan hari pon dah tinggi, so, nasi pun ade macam takde je. Lauk pon yang hado je. Biaselah, budak-budak law ni stress belajar. Bile dah stress belajar, kene la makan banyak-banyak. Agak-agak dah pukul satu lebih,jangan la nak mengharap sangat nak makan nasi kat situ. Baik tunggu kuih je.

Tapi aku nak makan jugak!!Lapar!!!Lapar!!Nasib baik ade nasi ngan ayam goreng. Cume takde kuah je. So, aku just amik kicap letak kat nasi tu. Lepas tu aku gi la bayar kat kaunter.

Mase kat kaunter tu, ade makcik worker ni tegur. "Sian makcik tengok. Kicap je dik?"
"Haah, kicap je cik. Kuah dah kering. Dah kene sejat." "Teringat anak makcik kat rumah." Ayat "teringat anak makcik kat rumah tu" bile dengar macam sayu je rasenye.

Seorang ibu memang tak pernah melupekan anaknye walau di mane, dan walau ape pong anak tu dah buat bende tak elok kat die. Aku pernah tengok satu temuramah ni, macam mane makcik ni kene pukul ngan anak die sebab nak tinggal serumah dengan die. Ape nak jadi la.

Dekat rumah kenangan yang same,(cerite ni pernah keluar paper) ade makcik ni ingat anak die bawak biskut, nak amik die bawak balik. Yang makcik ni dah siap-siap kain batik die buat bundut baju sebab dah excited nak balik rumah anak die. Last-last anak die naik kerete blah macam tu je. Dengar cerite, makcik tu siap lari lagi pergi kejar kerete anak die. Hish..

Kesimpulannye, hargailah ibu anda.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...