Thursday 13 October 2011

Pengalaman Bersama Jerawat

Jerawat ni masalah biasa je bagi aku. Aku start ada jerawat masa aku tingkatan 5. Agak lambat di situ. Ramai member aku masa tu tumbuh jerawat masa diorang form 2 and form 3. So, masa aku form 2 dengan form 3 sampailah form 4, aku memang ada jugaklah perasaan bangga sebab muka aku takde jerawat. So, selalulah pinjam handphone kamera member aku yang paling canggih waktu tu, kamera 2 megapiksel, untuk aku bercamwhore ke sana sini sebab perasan muka aku hensem sangatlah kononnya tu pun.

(Gambar camwhore perasan hensem sebab jerawat tak tumbuh lagi. Haha. Penat woh geledah myspace cari gambar ni. Haha)

Tapi, waktu masuk je tingkatan 5, dah jerawat start naik. Masa ni, jerawat aku mula tumbuh dekat area hidung. Memang hidung aku tu dah macam kawasan penempatan setinggan untuk jerawat dah aku tengok. Kalau selesema tu, memanglah seksa weh. Sebab bila kita selesema, kenalah selalu hembus hingus kan sebab nanti tersumbat. Tapi, time nak hembus tu, sakit, sebab kita kan picit hidung masa hembus hingus kan. Ha.. Aku start  ada jerawat sebab masa tu nak pikir SPM, trial SPM lagi, nak planning fly (panjat pagar) malam-malam lagi. Ha.. Stress gamaknya, tu yang tumbuh jerawat tu. Haha

Masa first tumbuh jerawat tu, aku macam teringin nak guna Oxy.

So,aku pau Oxy kawan aku, Paan. Paan ni cakap, kalau masa aku sapu Oxy tu, kulit aku pedih, jangan pakai. Pastu bila aku letak Oxy tu, dia rasa pedih. So, lepas tu straight dah tak guna terus. Jangan kata Oxy, semua jenis facial wash aku tak pernah guna. Sebab aku confident gila yang jerawat aku takkan jadi seteruk mana.

Masa cuti nak tunggu result SPM, kawan aku suggest pakai Seba Meth. Sabun buku tu. Sebab jerawat aku makin teruk weh. Tapi macam tak efektif langsung sabun tu. 13 ringgit kot. Haha. Lepas tu, masa asasi, aku pakai PH 5.5. Pun, result dia tetap sama. Lepas tu, ada sekali tu, aku pergi kedai Pengkalan Iman. Kedai runcit bawah Malinja(kolej kediaman dekat UiTM Kedah) tu. Time tu aku nak beli PH5.5 tapi tak cukup duit. Lepas tu, nampak Biore yang harga dia RM5.50 je masa tu. So, aku pun belilah Biore tu.



Sejak dari tu, alhamdulillah, muka aku ok sikitlah. Bukan sebab Biore tu, tapi sebab itu semua kan kerja Allah. Memang, aku pakai Biore, tapi, memakai Biore tu just usaha kita je, tapi, kita kena berserah sepenuhnya pada Allah jugak. Sebab ada orang bagitahu aku, kita ni, kadang-kadang apa yang kita dah usahakan dan doakan kadang-kadang tak dapat sebab masa kita nak doa tu, kita tak betul-betul bertawakal pada Allah. Kita lebih mengharapkan kuasa lain daripada kuasa Allah.

Sekarang, aku rasa dah setahun aku tak pakai facial wash apa-apa. Sebab, masa awal semester 3 dulu, aku pergi gatal tukar facial wash. Dulu, pakai Biore, lepas tu, gedik nak tukar Ganier. Konon-konon nak muka macam ala-ala Fahrin Ahmad.


 Puih!! Hahaha. Last-last, bila aku pakai Garnier tu, jerawat tumbuh banyak gila. Sumpah sakit kot. Aku guna dua kali je, lepas tu taubat tak nak guna dah. Haha.

So, aku tak pakai apa-apa. Just amik air sembahyang je. Lepas tu, berdoa semoga jerawat aku hilang lepas tu doa muka aku jadi hensem. Hehe. Aku selalu jugak Google tips menghilangkan jerawat. Yang aku pernah try, pakai asam jawa. Tapi kejap je. Sebab aku beli asam jawa tu, pastu simpan dalam locker, lepas tu habis baju-baju aku bau asam jawa. Lepas tu, asam jawa tu pulak macam dah lemau sebab tak simpan betul-betul. Haha.

Kesimpulannya, lantaklah orang nak kutuk kita ada jerawat ke, kita ni bepop ke, pastu diorang tanya kita ada mayonis ke, sebab jerawat tu kan ada lendir-lendir putih yang konon macam mayonis tu kan.


 Yang penting, kita kena confidence dengan diri kita adn yakin dan berdoa semoga jerawat kita akan hilang suatu hari nanti.



33 comments:

Unknown said...

hehehe betul tu.. yakin pada diri jer.. welll masa blm form 5 tu blm akil baligh lg kot tu yg xde jerawat.. hehehehe

- abdul hadi abdul muti - said...

akil baligh?? hurm.. awal lagi rasanya. haha

saya cello191 said...

weh..geli plak cakap mayonis tu..

tak leh blah doa utk hilang jerawat..^^

Anonymous said...

kui2
hehe
sabr jela
pelbgai produk gune ^^

- abdul hadi abdul muti - said...

saya cello191

pe salahnya nak doa.haha

- abdul hadi abdul muti - said...

farah hanim

last-last tak payah pakai ape2. haha

Shafiqah said...

ade jerawat la baru cool. kalau tade jerawat, tak nampak matang sangat. yeah, berbanggalah dengan jerawat anda.

- abdul hadi abdul muti - said...

Shafiqah Hairiri

ada jerawat maknanya ada marka. haha

Anonymous said...

kalau aku kalau ada jerawat tumbuh lekas2 pakai temulawak yang cream tu,tempek kat jerawat lama2 dia kecut ah.

orang pakai nak putih muka,tapi aku pakai nak kecutkan jerawat,haha

- abdul hadi abdul muti - said...

miratun madihah

janji berkesan yedak? huhu

nama saya said...

ok la xleh tahan tol post ni.. klaka abes.. act td saya try nak bukak blog awk ni kat Uni saya (saya blaja kat UK).. tp xleh bukak..
sy dok pk apsal la kan.. mungkin sebab tajuk jerawat nih too adult to be browse in Uni comp.. hihi

- abdul hadi abdul muti - said...

nama saya

la..haha. jerawat pun kena censored eah?haha.tq eah baca blog saye!!=)

Unknown said...

cer ko letak gambor berjeerawat lak

- abdul hadi abdul muti - said...

JJI YU

taknakhlah. haha

erysweetie said...

err... mayonis jerawat?

gulp.

budakijaupendek said...

lelaki mmh=g jarang nak pakai pencuci muka. hehe
tp muka sy oily.
so kena gak pakai pencuci muka selalu.

Bie'z said...

wuhohoho hensem je kalau berjerawat :XD

An Najwa said...

confident level tu penting..

kalau aku, org komen pasal jerawat, aku jawab "biasa la tu proses dalaman tgh memberontak" kah3

at last nnt oke la 2..

biasa umur 20-an sistem badan tengah tak betul, tu yang banyak wayar shot n then timbul la jerawat2 yg tak di undang tu...haha

- abdul hadi abdul muti - said...

erysweetie

haha. geli gile kan?

- abdul hadi abdul muti - said...

budakijaupendek

insya Allah nanti lama-lama dah tak oily..=)

- abdul hadi abdul muti - said...

An Najwa

betul2. ada setengah orang cakap, ada jerawat sebab ada orang jatoh centa dengan kita. haha

- abdul hadi abdul muti - said...

Bie'z

kan?kan? haha

asliner said...

haha..
pernah mengalamai..
erm..
betul..
tapi bila kite dah kondifent..
orang sekeliling pulak tak membantu..
sebab pernah berlaku dekat dirilah..
siap orang tanye.."eh, besarnye jerawat ko"
dan saya pun jawab..
haha! tension2..bnyk keje nie..tue yang naik jerawat..

p/s: padahal tak besar mana pun jerawat..

nota: kalau masalah kulit rasa teruk sangat, pergi je jumpe pakar kulit..at least ade info mengenai produk ape yang sesuai untuk kulit..

- abdul hadi abdul muti - said...

asliner

alhamdulillah, sekarang dah ok sikit. =)

[sutera kasih] said...

jerawat penyeri muka hihi

Anonymous said...

hah mayonis??
sgt tidak patut. ish3

eh tapi kalo ade jerawat satu due tu
nampak mcm cun je. yg kale merah tu. auwwww. hahaha

- abdul hadi abdul muti - said...

[sutera kasih]

berseri dengan jerawat. haha

- abdul hadi abdul muti - said...

i am S!L4H..

haha. cun ke? aku punya niat nak buatkan muka tu muka laki.haha

Nani.Najwa| Malaysian said...

pakailah ...safi ..kompem hilang ..hehe
tak lah ..semulus..tpi Insya ALLAH ...hilang

Unknown said...

eh jerawat.. aku ada cerita psl ni kt blog aku :D

nurhamizatulzullraooh said...

tak selesa juga ada jerawat ni rasa keyakinan diri kurang serta luntur kadang-kadang tu malas nak keluar jumpa orang bila keluar orang mesti tegur tu yang segan rasanya..jerawat kerap tumbuh perasan lepas kolej sampai sekarang dah tak tahu nak pakai produk apa lagi macam-macam petua yang cuba diamalkan tapi belum nampak hasil yang diinginkan mungkin belum jumpa dengan produk yang sesuai agaknya..cemburu juga dengan orang lain yang tak ada masalah jerawat atau kulit bersih je muka diorang padahal makan makanan yang sama:(

Unknown said...

kelakarlah bace sal post jerawat..
same lah kita ade masalah yang same..
stress wehh..haha
anyway nice blog..
welcome to my blog..nizatussyahida.blogspot.com@gmail.com

yanmaneee said...

goyard handbags
supreme clothing
ralph lauren uk
nike vapormax
golden goose sneakers
kd shoes
balenciaga shoes
balenciaga
goyard handbags
nike air max

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...