Monday 23 July 2012

Jom Berimiginasi Buat Kuih Akok!!

Hurm, lama tak rasa kuih akok. Aku selalu beli kuih akok ni kat Padang Jawa. Rasa dia sedap weh!! AKu memang tak pernah beli kat tempat lain kuih akok ni sebab kat area Shah Alam tu, kat situ je pun yang ada jual kuih akok ni. 

So, aku pun beranganlah nak buat sendiri kuih akok ni. Nak tau nak buat macam mana?

First thing first, kenalah prepare bebahan dia dulu.

Bahan-bahan yang tercalon untuk nak buat kuih akok ini ialah :



8 biji telur itik 











2 biji telur ayam



600 gm gula melaka













2 cawan tepung gandum










6 kuntum bunga cengkih  














2 helai daun pandan





1 1/2 biji kelapa




















Lepas dah ada semua bahan-bahan, mula-mula pecahkan telur. Semua telur yang ada, semua pecahkan. 

















Next? Perah santan.
















Lepas tu? Racik-racikkan gula melaka, pastu campur dengan telur dengan santan, gula melaka dan tepung gandum. Kacau  lepas tu ditapis so that tak berketul-ketul.

















Lepas tu, koyakkan daun pandan dengan sekuat hati then campakkan sekali bunga cengkih pastu pukul dengan senduk and kacau dengan tekun dan cermat.
















Seterusnya ye adik-adik, panaskan acuan baulu, then masukkan adunan tadi mengikut lubang baulu. 




Lepas tu bakoor!!!


Lepas tu, siap!! Tadaaa!!!





8 comments:

Pengumpul Lirik lagu said...

dh bookmark..blik umh nnti nk buat..kesian dk hostel

Wadi AR said...

mohon buatkan

Soul Seeker said...

drawing kau x pernah mengecewakan aku! hahaha *thumbs up*

- abdul hadi abdul muti - said...

Pengumpul Lirik Lagu

haha. sedihnya,tak dpt puasa kt rumah...

- abdul hadi abdul muti - said...

Wadi AR

ah kau,dari dulu asyik nak mintak je..bayorlah oi. haha

- abdul hadi abdul muti - said...

Cik Beruang

Yo. den tahu lamo dah. (riak gila) haha

Anonymous said...

boleh tak aku nak respon. tapi kalu ko terasa hati aku taknak bertanggung jwb..

bunga cengkih ko tu kan....
mcm.. mcm.. err. mcm....

ko pikir lah sendirik..


HAHAHAHA..~

- abdul hadi abdul muti - said...

Sue Unnie

haha.aku paham maksud ko.kah3..nak wat camne. tu je yg mampu aku buat.haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...